Educació presenta el pla d’obertura de centres educatius per a finals d’aquest curs i per al proper 2020-2021
El Departament d’Educació ha elaborat un pla d’obertura dels centres educatius de Catalunya per a finals del curs actual i per al proper curs 2020-2021. El conseller Josep Bargalló el va presentar amb l’objectiu “d’entendre el centre com un centre de formació, com un centre comunitari, d’atenció personalitzada a l’alumne. Hi ha uns elements que volem deixar clars a la ciutadania: el curs acaba com estava previst i, tal i com es va declarar a la conferència d’educació, acabarà el 19 de juny. El curs actual no tornarà a reprendre’s de forma tradicional, no hi haurà classes com estaven enteses. S’està fent telemàticament i acabarà telemàticament. Les condicions sanitàries no ens permeten acollir tots els alumnes i a tots els centres en classes tradicionals”.
Així doncs, de cara a l’actual curs, l’obertura es farà en tots els casos en la Fase 2 de la desescalada. Una obertura que en cap cas implicarà la suspensió de la docència telemàtica, ja que trencaria la dinàmica de l’alumnat i la programació que ja estan duent a terme els centres educatius. És la voluntat d’Educació atendre de manera personalitzada i presencial aquells alumnes que ho requereixin, amb la finalitat que l’alumnat tingui l’oportunitat d’assistir al seu centre en algun moment d’aquest final de curs.
Els objectius principals són, per tant, oferir el suport lectiu i l’orientació, fent especial èmfasi en els finals d’etapa educativa, i en l’acompanyament tutorial i emocional de tot l’alumnat. Una actuació que en tots els casos s’haurà de fer garantint les condicions de salut de l’alumnat i del personal docent i no docent, d’acord amb les exigències de l’autoritat sanitària.
Pel que fa a les dates d’aplicació del pla en cada centre, s’han d’adequar a la progressivitat de l’arribada de la Fase 2 a cada territori: els que ho puguin fer a finals de maig, hauran de preparar l’obertura per a l’1 de juny -sempre a partir d’una gradualitat en l’inici d’activitats-. En la resta de casos, es farà en la data d’entrada del territori en aquella fase, també a partir de la gradualitat.
Es descarta, en qualsevol cas, l’obertura del servei de menjador abans del proper curs i només en casos específics i necessaris es permetrà el transport escolar, que se singularitzarà i s’hi aplicaran les mesures existents en el transport públic.
Llars d’infants, màxim 5 alumnes per aula
El Departament autoritzarà a les titularitats de cada llar d’infants –siguin de l’administració local o privades- a la seva obertura sempre que confirmin el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene. També hauran de complir les mesures d’adequació d’espais i de reorganització, amb un màxim de 5 infants per espai i en cap cas de 0-1 anys –atès que és el grup de més vulnerabilitat per la immaduresa del seu sistema immunitari-. Les llars del Departament d’Educació compliran els mateixos criteris.
En cas que les llars no puguin oferir els serveis a tots els infants, en prioritzaran els progenitors dels quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo.
Escoles d’infantil i primària, màxim 13 alumnes per grup
S’estableix l’obertura de es escoles d’infantil i primària en centres públics i concertats per als següents supòsits:
Acció educativa presencial –sempre de caràcter voluntari- en grups de 13 alumnes com a màxim, per als que acaben els seus estudis primaris (6è de primària); per tal de donar suport a la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària. S’haurà de garantir:
-Les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres.
-L’entrada i sortida del centre de manera diferenciada per cada grup de 13 alumnes.
-L’elaboració per part de cada centre d’un pla específic d’obertura, adequat al Pla del Departament aprovat pel PROCICAT i a les orientacions concretes que es dictin, tant pel que fa a espais com a professorat.
-La continuïtat de la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.
Atenció personalitzada del tutor amb l’alumne i, si escau, la família en qualsevol curs i nivell. En tractar-se d’una mesura excepcional i no continuada, caldrà planificar i programar el dia i hora de retrobament. L’objectiu és l’acompanyament educatiu personalitzat, especialment en la població escolar més fràgil socialment; i l’acompanyament emocional de l’alumnat, que hagi patit el confinament d’una manera més greu o de l’alumnat de necessitats educatives especials.
Atenció tutorial en grups reduïts d’alumnes en qualsevol curs o nivell, quan es cregui necessari. Seguirà els mateixos criteris que l’atenció personalitzada de l’alumne, esmentada en l’apartat anterior.
Acollida per a l’alumnat del segon cicle d’educació infantil (3-6), de famílies els progenitors de les quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo. Es farà en grups d’un màxim de 13 alumnes i en horari de 9 a 13 hores.
Els centres privats poden decidir obrir o continuar amb el tancament. En cas d’obertura, hauran de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.
Centres d’ESO i ensenyaments postobligatoris
Aquests centres obriran per dur a terme les següents activitats:
Acció educativa presencial –respectant sempre el caràcter voluntari- en grups de 15 alumnes com a màxim, en els següents casos: alumnes que acaben etapa i obtenen titulació (4t d’ESO, proves lliures d’ESO, 2n de Batxillerat, 2n de CF i 2n d’ERE) o han de superar proves d’accés (PAU, CF, ERE). Caldrà garantir els mateixos criteris que els centres de primària:
-Les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres.
-Un retorn gradual de l’alumnat, amb horaris esglaonats.
-L’elaboració per part de cada centre d’un pla específic d’obertura, adequat al Pla del Departament aprovat pel PROCICAT i a les orientacions concretes que es dictin, tant pel que fa a espais com a professorat.
-La continuïtat de la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.
Els objectius en aquests centres serà prioritzar:
-Alumnes de 4t d’ESO: es prioritzaran activitats d’orientació dels estudis possibles a seguir el proper curs (batxillerat, formació professional i règim especial).
-Alumnes de formació professional: el suport a la finalització dels projectes.
-Alumnes de règim especial: la realització de les activitats presencials imprescindibles per a la finalització dels seus estudis.
-Alumnes de formació d’adults i de les escoles oficials d’idiomes: qualsevol activitat que s’hi programi, en especial les dirigides a l’alumnat que ha d’accedir a una titulació o acreditació.
-Alumnes de 2n de batxillerat: les activitats relacionades amb la preparació per a les PAAU.
Escoles d’educació especial
A causa de les condicions específiques de vulnerabilitat d’aquest alumnat, i amb l’objectiu de garantir-ne al màxim la seva seguretat, el Departament està treballant amb personal tècnic propi i referents externs per tal d’elaborar un pla específic per a aquests centres i el seu alumnat. El pla, que es concretarà properament, establirà la realització d’accions concretes en aquest final de curs i com s’oferirà aquest servei de manera completa i plenament adequada en el curs 2020-2021.
Proper curs 2020-2021
El titular d’Educació ha remarcat que el proper curs que ve el sistema educatiu viurà una situació excepcional: “Al setembre començarem un curs inèdit en la seva realitat. I cal fer una reflexió a tota la comunitat, no només l’educativa: venim d’una emergència sanitària on hem hagut de reinventar espais, i al setembre estarem en emergència educativa. Tindrem unes mesures de Protecció Civil i de Salut Pública que potser seran les del juny o potser no seran tant restrictives, però existiran”.
Un cop fora de l’estat d’alarma i de les fases de desescalada, l’assistència a les activitats lectives haurà de retornar a la seva obligatorietat. Per tant, tenint sempre en compte les mesures d’higiene i seguretat, cal plantejar noves mesures organitzatives, de funcionament i curriculars que tinguin en compte tots els espais de cada centre. Això vol dir preveure tant els espais que fins ara acollien grups/classe com els que tenien una altra utilitat, per la seva reconversió en espai docent que aculli grups de 13 alumnes màxim a infantil i primària i 15 a secundària i a d’altres estudis. També cal tenir en compte la condició de vulnerabilitat acreditada pels serveis mèdics i de prevenció de riscos laborals del personal docent i d’administració i serveis.
Així, el mes de juny Educació trametrà als centres orientacions per tal que elaborin un pla de contingència amb noves fórmules organitzatives per garantir la màxima presencialitat possible de tot l’alumnat en cada moment del període lectiu. El pla determinarà les mesures a prendre en cas d’un hipotètic rebrot de la pandèmia que obligui a algun tancament puntual de centres, en especial pel que fa a la garantia de la connectivitat de l’alumat i als seus recursos pedagògics, en qualsevol format.
És per això que el conseller va destacar, de cara al proper curs, la importància de buscar noves fórmules organitzatives: “Aquestes mesures que s’apunten d’espais farà que els espais que tenim al sistema educatiu siguin insuficients per acollir els grups de màxim 15 en cada espai. Ho podem fer redistribuint espais, ocupant d’altres espais, però no ho podem fer a tots els centres. Haurem de demanar a tota la comunitat altres espais per fer aquestes activitats educatives. En aquesta emergència educativa la prioritat és que tots els alumnes puguin anar i vagin cada dia al seu centre, però entenent el seu centre més enllà del que entenem ara”.
En aquest sentit, Bargalló va explicar que “cada centre haurà d’analitzar els seus espais perquè ens puguin dir quines necessitats tenen. Preferim tenir tots els alumnes als centres amb aquests condicionants que tenir mig torn de forma alterna i la meitat dels alumnes. I això vol dir més torns de menjador i més torns de patis”.
Criteris d’assistència, distanciament físic i higiene en la Fase 2
Educació estableix, en el pla d’obertura de centres durant la Fase 2, aquells criteris que s’han de donar en matèria de seguretat, seguint les indicacions del PROCICAT en aquest àmbit. Per tant, per assistir al centre caldrà per part d’alumnat i personal l’absència de simptomatologia compatible amb la covid-19; que no convisquin o tinguin contacte estret amb positiu confirmat o simptomatologia compatible en els 14 dies anteriors; i que duguin el calendari vacunal al dia.
D’altra banda, en el cas del personal docent i no docent del centre educatiu, no podran assistir les persones de risc elevat de malaltia greu per coronavirus –és a dir, tenir més de 60 anys i/o patir malalties cròniques-.
En la mesura del possible, s’evitaran els espais compartits, els canvis d’aula i desplaçaments per l’interior del centre. Les entrades i sortides del centre es faran de manera esglaonada, en intervals de 15-20 minuts i mantenint la distància per evitar aglomeracions. Es recomana que pares i mares no accedeixin a l’interior del recinte escolar.
Es requerirà el rentat de mans en alumnat i professorat durant l’estada al centre, l’existència de diversos punts de rentat de mans, i en punts estratègics (menjador, accessos al centre i als patis, passadissos…) es recomana la col·locació de dispensadors de solució hidroalcohòlica. Pel que fa a l’ús de mascaretes, la recomanació és que l’alumnat hagi d’assistir al centre amb mascareta, però se la podrà treure quan es puguin complir les mesures de distanciament. Sí que es recomana per al personal docent i no docent, si no es pot garantir la distància de seguretat.