Acompanyar, motivar i deixar espai per al creixement dels infants i jove
Pautes:
1.
Temps per escoltar, comprendre i imitar
Els infants i joves pensen, senten i escolten. Per tant, cal comprendre el seu punt de vista per detectar les seves necessitats, desitjos i interessos. Cal tenir en compte l’edat i la maduresa de l’infant o jove per poder entendre algunes interpretacions.
2.
Acceptar i valorar
Acceptar i estimar als infants i joves tal com són. Tothom val i tothom necessita ser estimat. Acompanyar el desenvolupament sense comparances, impaciències ni neguits.
3.
Oferir criteris per poder actuar de forma autònoma
Cal donar espais perquè l’infant o jove pugui participar e el dia a dia (ja sigui imitant, reproduint o raonant). Facilitar els aprenentatges que, posteriorment, permetran a l’infant actuar de forma autònoma.
4.
Donar oportunitats amb riscos moderats
Cal deixar espais per participar i créixer. Cal aprofitar situacions perquè l’infant pugui participar. Cal transmetre confiança sense exigències, tot evitant retrets o judicis previs de dificultats, poca habilitat o manca de “…”(no només de tipus verbal, sinó també físics).
5.
Acompanyar posant normes i límits
La família és la que ha de transmetre els seus valors socials i culturals perquè puguin ser assumits. La societat (escola, entitats esportives, de lleure…) ha de participar en el procés de socialització, convivència i respecte. Cal afavorir que hi hagi un aprenentatge que no requereixi sempre supervisió. És necessari que hi hagi equilibri entre afecte i autoritat.
6.
Ensenyar a prendre decisions
Ajudar a identificar desitjos i necessitats. Facilitar la identificació d’obstacles i/o riscos. Ajudar a plantejar diferents possibilitats davant d’una acció o decisió. Deixar que l’infant o jove prengui les decisions i que sigui conseqüent.
7.
Reconèixer i analitzar el resultat de la decisió
Ajudar a valorar el procés: identificar imprevistos, les responsabilitats i/o les emocions. Valorar els elements que possibiliten decisions més pertinents.
8.
Valorar i assumir les conseqüències
Ajudar a acceptar la frustració i/o la satisfacció. Treure conclusions per concretar noves decisions. Fer visible de manera positiva totes els decisions i possibles canvis del procés. Gaudir-lo.
EXEMPLES
El peix petit
Temps per escoltar, comprendre i imitar
Cal tenir en compte l’edat i la maduresa per poder comprendre algunes interpretacions. El peix petit no fa cas dels consells de la mare i en rep les conseqüències.
Vídeo realitzat per: Institut Cirvianum
Fumar mata
Temps per escoltar, comprendre i imitar
Els infants i els joves pensen, senten i escolten. A partir de l’ exemple d’en Bart Simpson, l’infant entén els perills que comporta fumar.
Vídeo realitzat per: Institut Cirvianu,
Savis consells
Temps per escoltar, comprendre i imitar
Cal comprendre el punt de vista dels infants i joves per detectar les seves necessitats, desitjos i interessos.
Tot i el consell de la mare, la Carla agafa la moto en un dia plujós i això té greus conseqüències.
Vídeo realitzat per: Institut Cirvianum
Feina feta
Oferir criteris per poder actuar de forma autònoma
Cal donar espais perquè l’infant pugui participar en el dia a dia.
El personatge ha après que si fa els deures un cop a tornat de l’escola, ja no haurà de pensar-hi més en tot el dia.
Vídeo realitzat per: Escola Marta Mata
Puja i baixa
Donar oportunitats amb riscos moderats
Cal transmetre confiança sense exigències excessives i evitar retrets o judicis previs de dificultats, poca habilitat o “manca de” (no només de forma verbal, sinó també física).
En el cas d’un nen lactant, se li dóna la confiança i seguretat perquè pugi i baixi les escales per ell mateix; sempre sota la supervisió de l’adult, que el motivarà i li transmetrà tranquil·litat durant tota l’acció.
Vídeo realitzat per: Llar d’infants Blancaneus
Joc d’aigua
Donar oportunitats amb riscos moderats
Cal aprofitar situacions perquè l’infant vulgui experimentar. En un dia calorós d’estiu, deixem que els infants juguin sota l’aigua d’una mànega. Després, amb el bassal que ha quedat, juguem i provem coses noves.
Vídeo realitzat per: Llar d’infants Blancaneus
Mans brutes i netes
Donar oportunitats amb riscos moderats
Cal deixar espais per participar i créixer. La idea d’aquest exemple és que es vegi que l’infant pot prendre decisions adequades per si mateix, com ser conscient que després d’embrutar-se cal rentar-se, i fins i tot trobar una bona oportunitat dins d’aquesta nova situació de netedat.
Vídeo realitzat per: Llar d’infants La Cabanya
Fer-se el llit
Acompanyar posant normes i límits
Posar normes que es puguin complir, tot tenint en compte la maduresa de l’infant. Cal afavorir que hi hagi un aprenentatge que no requereixi sempre supervisió.
Cada dia quan es lleva, en Quim aireja l’habitació i es fa el llit. La seva mare, contenta, observa com va aprenent a fer-se’l i veu que dia rere dia se’l fa millor.
Vídeo realitzat per: Escola Sagrats Cors
La família cobert
Acompanyar posant normes i límits
Posar normes que es puguin complir, tot tenint en compte la maduresa de l’infant. La família és la que ha de transmetre els seus valors socials i culturals perquè puguin ser assumits.
Cada família té els seus hàbits alimentaris. Cal explicar a l’infant per quines raons a casa s’ha optat per un tipus d’alimentació i perquè a l’escola la dieta segueix uns paràmetres coŀlectius.
Vídeo realitzat per: Escola Sagrats Cors
Respecta’m
Acompanyar posant normes i límits
Posar normes que es puguin complir, tot tenint en compte la maduresa de l’infant. La societat (escola, entitats esportives, de lleure…) ha de participar en el procés de socialització, convivència i respecte.
Els infants d’una aula ordinària ajuden i accepten un/a company/a que necessita més suport perquè té unes deficiències. Hi ha infants que l’accepten de seguida, però alguns, que inicialment mostren cert recel, acaben entenent-lo, gràcies a l’ajuda dels companys; per tant, hi ha persones que necessiten més suport i cal ajudar-se els uns als altres.
Vídeo realitzat per: Escola Sagrats Cors
Anem a jugar
Ensenyar a prendre decisions
Deixar que prengui les decisions i que sigui conseqüent. Dos companys que juguen en harmonia tot compartint espais i joguines.
Vídeo realitzat per: Escola Rocaprevera
La Pageseta
Reconèixer i analitzar el resultat de la decisió
Valorar els elements que possibiliten decisions més pertinents. Acceptar i veure les conseqüències.
La nostra pageseta ha decidit dormir en comptes de realitzar les feines que havia dit que faria. El resultat és negatiu i la Maria veu que ha decebut la seva mare.
Vídeo realitzat per: Agrupament Escolta
Els deures
Reconèixer i analitzar el resultat de la decisió
Valorar els elements que possibiliten decisions més pertinents.
Uns joves es troben per fer els deures, però decideixen abans de tot fer una partida a la consola. La mare d’un dels nois els avisa reiteradament que han de fer els deure, però el temps passa i els deures queden per fer.
Vídeo realitzat per: Xarxa de teatre
Piruleta
Valorar i assumir les conseqüències
Ajudar a acceptar la frustració i/o la satisfacció. Com a adults, hem de saber quin és el moment per cedir o per dir no. Malgrat que els nostres infants plorin i facin rebequeries, han d’aprendre que hi ha coses que no es poden tenir en el moment que un voldria. L’infant de cinc anys que va al supermercat amb la seva mare i vol una piruleta. La mare considera que no i el nen o la nenafa una rebequeria. Tot i així, la mare no cedeix i l’infant comença a aprendre quan ha d’acceptar un “no”.
Vídeo realitzat per: Escola Vall del Ges
Vidre trencat
Valorar i assumir les conseqüències
Treure conclusions per concretar noves decisions. És en el dia a dia que els adults podem ajudar a fer entendre als infants que les coses que no es fan bé poden afectar actituds posteriors.
Vídeo realitzat per: Escola Vall del Ges
Semàfor verd
Valorar i assumir les conseqüències
Fer visible de manera positiva totes les decisions i possibles canvis del procés. Gaudir-lo.
La seguretat vial és un tema fonamental per entendre que les normes hi són per un bé comú. Aquest exemple demostra que en una societat calen unes normes que tothom ha de tenir presents per estalviar-nos problemes posteriors.
Un carrer molt transitat. Els conductors saben que han de respectar del tot els senyals lluminosos (semàfors i altres senyals de trànsit) per un bé comú. Els infants poden travessar amb tota tranquiŀlitat.
Vídeo realitzat per: Escola Vall del Ges
Joc nèt
Valorar i assumir les conseqüències
Fer visible de manera positiva totes les decisions i possibles canvis del procés. Gaudir-lo. En els esports, tant es pot guanyar com perdre. Hem d’educar en l’exemple i traspassar als infant els valors del treball en equip i de l’esforç comú que entre tots ens porta a gaudir del que estem fent.
En un partit de futbol hem de saber encaixar les derrotes. Quan s’acaba el partit, els infants i els adolescents han de ser capaços de felicitar el contrincant. Hem de vetllar pel joc net . Si no, també pot tenir conseqüències negatives per a tot el grup.
Vídeo realitzat per: Escola Vall del Ges