No diguis mai que és massa tard per a aprendre!

Qualsevol projecte d’èxit comença amb una bona educació

 

Llegeix Més

 

 

 

 

 

 

 

El nostre futur com a societat: Nens, Nenes i Educació!

 

Llegeix Més

 

 

 

 

 

Compartir és construir

Una escola de totes i per a totes. Joan Turu

 

Llegeix Més

Acompanyar, motivar i deixar espai per al creixement dels infants i jove

Acompanyar, motivar i deixar espai per al creixement dels infants i jove

Projecte de dos anys que sorgeix de trobades de reflexió i debat de la Xarxa de Debat Educatiu. Durant aquests mesos, els participants del projecte es van poder formar i documentar, i van reflexionar i consensuar tot un seguit de pautes que s’haurien de tenir en compte en el procés d’acompanyar, motivar i deixar espai al creixement dels infants i joves.

D’aquestes jornades, se’n dibuixen unes pautes de com acompanyar un camí d’aprenentatge que ajudi als nostres fills i filles a ser autònoms, responsables i conseqüents amb les seves decisions.



PAUTES

1. Temps per escoltar, comprendre i imitar
Els infants i joves pensen, senten i escolten. Per tant, cal comprendre el seu punt de vista per detectar les seves necessitats, desitjos i interessos. Cal tenir en compte l'edat i la maduresa de l'infant o jove per poder entendre algunes interpretacions.

2. Acceptar i valorar
Acceptar i estimar als infants i joves tal com són. Tothom val i tothom necessita ser estimat. Acompanyar el desenvolupament sense comparances, impaciències ni neguits.

3. Oferir criteris per poder actuar de forma autònoma
Cal donar espais perquè l’infant o jove pugui participar e el dia a dia (ja sigui imitant, reproduint o raonant). Facilitar els aprenentatges que, posteriorment, permetran a l’infant actuar de forma autònoma.

4. Donar oportunitats amb riscos moderats
Cal deixar espais per participar i créixer. Cal aprofitar situacions perquè l’infant pugui participar. Cal transmetre confiança sense exigències, tot evitant retrets o judicis previs de dificultats, poca habilitat o manca de "..."(no només de tipus verbal, sinó també físics).

5. Acompanyar posant normes i límits
La família és la que ha de transmetre els seus valors socials i culturals perquè puguin ser assumits. La societat (escola, entitats esportives, de lleure…) ha de participar en el procés de socialització, convivència i respecte. Cal afavorir que hi hagi un aprenentatge que no requereixi sempre supervisió. És necessari que hi hagi equilibri entre afecte i autoritat.

6. Ensenyar a prendre decisions
Ajudar a identificar desitjos i necessitats. Facilitar la identificació d’obstacles i/o riscos. Ajudar a plantejar diferents possibilitats davant d’una acció o decisió. Deixar que l'infant o jove prengui les decisions i que sigui conseqüent.

7. Reconèixer i analitzar el resultat de la decisió
Ajudar a valorar el procés: identificar imprevistos, les responsabilitats i/o les emocions. Valorar els elements que possibiliten decisions més pertinents.

8. Valorar i assumir les conseqüències
Ajudar a acceptar la frustració i/o la satisfacció. Treure conclusions per concretar noves decisions. Fer visible de manera positiva totes els decisions i possibles canvis del procés. Gaudir-lo.

Tots aquest apartats es concreten en treballs visuals animats que trobareu a la pestanya d’aquesta pàgina i que han estat elaborats pels centres educatius i entitats de lleure del municipi. A través d’aquestes animacions, es mostren les pautes que abans s’han consensuat, d’una forma més entenedora a partir d'exemples.

La voluntat de tots els que hem estat treballant en aquest projecte és fer-vos participar del resultat del treball que hem anat realitzant durant aquests mesos, en un procés que ens ha demanat temps i dedicació, i com no, també il·lusions i desitjos.

Esperem que aquesta eina us sigui d’utilitat per a reflexionar sobre quin ha de ser el nostre paper com adults ja que, amb el nostre exemple i les nostres decisions esdevenim un referent en l’educació dels infants i joves i com, a poc a poc en la nostra vida, del dia a dia, anem fent de la pedagogia activa el motor de la nostra tasca educativa.



EXEMPLES
Temps per escoltar, comprendre i imitar
Oferir criteris per poder actuar de forma autònoma
Donar oportunitats amb riscos moderats
Acompanyar posant normes i límits
Ensenyar a prendre decisions
Reconèixer i analitzar el resultat de la decisió
Valorar i assumir les conseqüències
Aquest lloc web fa servir cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència de navegació, i oferir continguts i serveis d’interès. En continuar la navegació entenem que s’accepta la nostra política de cookies. ACEPTAR
Aviso de cookies